V roce 2016 nedostatek ukrajinský trh šrotu výši 585 tisíc tun. To je více než 15% od skutečné potřeby. Takové informace dal «Интерпайп» — jsou klíčovým uživatelem šrotu na Ukrajině.
Podle «Укрметаллургпрома» za rok bez měsíce v roce 2016 na podniky hutnictví byly poskytnuty téměř tři miliony tun surovin. Klíčovou příčinou deficitu považují za příliš malé množství polotovarů. Podle podniku, v uplynulém období sbírání klesl až tři miliony tun. Je to trochu více než 20% méně, než v roce 2015, a o 36% méně, než v roce 2014.
Vzhledem k takové situaci, «Интерпайп» v listopadu poprvé zprostředkoval šrot pro své электросталеплавильного komplexu. Tuto schopnost podniku dala výběry пятипроцентной cla na kovový šrot. Inovace byla provedena v polovině podzimu minulého roku.
Množství importu z Ruska a Moldavska, není poklesla tak v lednu a únoru. Kromě toho se zabývá i jiné možnosti snížení nedostatek materiálů. Stejně podniku doufají, že Укразализныця bude prodávat šrot. Podle předběžných výpočtů jejich zásoby tvoří ne méně než 400 tisíc tun. Při prodeji těchto surovin je situace na trhu kovového odpadu výrazně zlepší.
Současně s tímto Arcelormittal Krivoj Rog přiznat, že ještě není importovali je syrové. Nicméně, společnosti velmi pomáhá přítomnost poplatku velikosti 30 euro/tuna při vývozu šrotu. Podle generálního ředitele podniku, jejich dodávky není lepší, ale není se staly horší.
Ростислав Шурма, generální ředitel Запорожстали, také komentoval současnou situaci. Podle jeho slov, zvýšení cla na vývoz výrazně zlepšilo zásobování podniku. Poté, co se to stalo množství šrotu na skladech vzrostla. S 2−3 tisíc tón zásoby činily 60 tisíc tun. To umožnilo podniku přežít nejvíce критичный období nedostatku šrotu — zimu.
Všechno to začalo s tím, že Nejvyšší Radou Ukrajiny byly přijaty dva zákony ovlivňující zahraniční ekonomiku rozsah ломозаготовки. Byly změněny rozměry cla na vývoz a dovoz odpadu. Export může být provedeno za předpokladu, že poplatek ve výši 30 eur/tunu. Clo na dovoz byla zrušena. Proces vývozu výrazně zjednodušit. Přispělo k tomuto procesu odvolání vedení УАВторметресурса k premiérovi Ukrajiny. Žádali zrušení zákona, který byl přijat Nejvyšší Radou přijat 12. července minulého roku.